OSSENZIJL: EERSTE KEER KANOVAREN

Dit is een combinatie van travel en lifestyle, zoals ik heb beloofd zou ik nog mijn ervaring delen met mijn eerste keer kanovaren. Ik zou toch blij zijn als ik een artikel had gevonden over iemand anders zijn ervaring, want ik had eerlijk géén idee hoe ik eraan moest beginnen. Dus vandaag deel ik jullie de prachtige foto’s (al zeg ik het zelf) van mijn kanotochtjes in Ossenzijl.

In mijn “My Week in Pictures #43” vertelde ik jullie dat dit artikel er nog zat aan te komen. Het leek me wel leuk om een artikel hieraan te wijden en vooral  om al de mooie foto’s nog eens op een rijtje te zetten, want was het daar prachtig!

Ik mocht dus met Sam zijn ouders en zijn zus mee op vakantie gaan. We zijn een midweek naar Ossenzijl geweest. Dat ligt in het noorden van Nederland, nog voorbij Amsterdam en dicht tegen de provincie Friesland. We waren op recreatiecentrum De Kluft waar je dus verschillende mogelijkheden had: camping, kamperen, kleine huisjes, lodges … Wij zaten in een lodge voor 6 personen aan het water, heel gezellig!

DUS KANOVAREN, ik had het nog nooit gedaan. Ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit in een raft of in een kajak gezeten, met andere woorden … Ik heb nog nooit op het water geweest met een klein bootje waar ik zelf moest sturen. Iedereen had het al eens gedaan in zijn leven waardoor ik mij een beetje een kneusje voelde op dat gebied, maar gelukkig had ik mijn vriend om het uit te leggen. Het engste was eigenlijk in de boot zelf stappen, maar na één keer dat gedaan te hebben, ben je het al gewoon. Eenmaal ik voor de eerste keer vertrokken was, was het wel wat spannend omdat de boot wat wiebelde in het begin. Het duurde eigenlijk niet lang voordat ik ermee vertrokken was en het peddelen met de roeispaan wijst zichzelf uit (oftewel, ik kan het hier niet zo goed uitleggen in woorden haha).

Wel begreep ik in het begin niet waarom mensen dit “ontspannend” vinden, want na een tijdje begon ik het wel te voelen aan mijn rechterarm. Je moet nu eenmaal een inspanning leveren om vooruit te komen en anders heb je niet veel van de natuur gezien. Gelukkig is het dat allemaal waard, want ik ben op plekken gekomen waar ik normaal nooit zou zijn geraakt als ik niet in een kano zat.

TIP: Smeer je extra goed in. Ik deed het al sowieso door mijn bleke huid, maar uiteindelijk ben ik toch nog erg verbrand aan mijn nek en schouders.

De tweede dag was niet zo een hele goede dag voorbij. Zoals ik net zei, waren mijn schouders en nek enorm verbrand. Dus ze waren stijf, pijnlijk en ik kon niet naar links of naar rechts kijken. Dus peddelen ging er niet inzitten voor mij. We hadden een kano voor 3 personen en voor 2 personen. Samen ben ik met Sam en zijn zus in de kano gestapt zodat ik niet moest peddelen. Die dag was het ook wat minder zonnig, maar het regende gelukkig niet. Maar daardoor was de lucht niet zo blauw, eerder grauw maar toch heb ik nog wat mooie foto’s kunnen maken.

Zoals jullie wel kunnen zien, heb ik het kanovaren overleefd! En om eerlijk te zijn, vond ik het jammer dat ik de tweede dag niet kon peddelen door mijn schouders. Het is zeker en vast iets wat ik in de toekomst nog eens wil doen en de omgeving waar we waren, maakte het alleen maar beter.

De foto’s zijn trouwens genomen met de gsm van mijn vriend. Hij heeft sinds een tijdje een Samsung Galaxy S8 en wow … De kwaliteit van de foto’s is abnormaal om eerlijk te zijn en je kan bijna alles instellen als bij mijn spiegelreflexcamera. (geen paniek, ik houd nog steeds van mijn nikontje)

Hebben jullie trouwens al een met een kano gevaren? Of een kajak?

Tine ❤

